Segala urusan rasmi , yang melibatkan pembelian atau langganan, memerlukan tandatangan pengguna bagi mengesahkan transaksi tersebut. Pengguna disarankan supaya lebih berhati-hati sebelum menurunkan tandatangan mereka ke atas apa sahaja dokumen sekalipun. Banyak aduan yang diterima daripada pengguna yang berkaitan dengan produk dan perkhidmatan. Namun begitu, kebanyakan aduan yang diterima adalah berpunca daripada kecuaian pengguna sendiri. Apabila keadaan ini berlaku, agak sukar bagi pengguna untuk menuntut hak mereka walaupun mereka berada di pihak yang benar.
Ruangan kali ini akan menceritakan tentang kejadian yang pernah berlaku kepada pengguna. Salah satu kes yang pernah diterima oleh Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) adalah berkaitan dengan pusat kecergasan. Pengadu telah menurunkan tandatangan beliau di atas kontrak pakej yang ditawarkan dan memberitahu kepada pekerja di syarikat tersebut supaya menunggu pengesahan beliau sebelum memproses dokumen tersebut. Tiada pengesahan yang diberikan oleh pengadu kepada pekerja syarikat tersebut. Namun setelah suatu jangka yang agak lama, pengadu menerima bil dan juga surat peringatan untuk menjelaskan bayaran.
Apabila aduan dibuat seperti ini diterima kepada NCCC, agak sukar bagi NCCC menjelaskan kepada syarikat yang diadu bahawa pengadu tidak pernah berniat untuk melanggan pakej tersebut. Ini kerana wujudnya tandatangan pengadu di atas kontrak membuktikan bahawa pengadu faham dan setuju dengan segala isi kontrak tersebut. Walaupun syarikat bersetuju untuk membatalkan kontrak tersebut, namun seperti yang diterangkan dalam keluaran sebelum ini, pihak pengusaha boleh mengenakan caj 5% daripada harga kontrak bagi pembatalan kontrak perkhidmatan masa hadapan. Bayangkan kerugian yang perlu ditanggung oleh pengguna jika harga kontrak tersebut berjumlah lebih daripada RM10,000.
Pengguna juga dinasihatkan untuk tidak menandatangani apa jua dokumen jika subjek di dalam dokumen tersebut tidak diberikan kepada pengguna. NCCC juga menerima aduan berkenaan dengan perkhidmatan perkongsian masa, yang pengadu tidak diberikan prospektus, namun beliau telah menandatangani dokumen akuan penerimaan. Apabila timbul pertelingkahan antara pengadu dan pengusaha, pengadu tidak dapat mempertahankan pendirian bahawa beliau tidak menerima prospektus tersebut disebabkan oleh kehadiran dokumen akuan penerimaan tersebut.
Sehubungan itu, pihak NCCC menasihatkan agar penggunalebih berhati-hati sebelum menandatangani apa jua dokumen bagi mengelakkan sebarang implikasi yang tidak diingini pada masa hadapan. Pengguna dapat mengelakkan diri mereka daripada menghadapi masalah dan risiko apabila mereka lebih berhati-hati .
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) menggunakan alamat email myAduan@nccc.org.my
Jom Sertai ONEXOX, JANA pendapatan
PASIF... Daftar SEKARANG
secara PERCUMA
===================================================
Out There Were Are One ~ ONEXOX
MOHD AZHAR BIN KORDI
Whatsapp : 0111 - 864 8262
HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.com/
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.com/
BLOG A/RESPONDER --> http://autoresponder-termurah.blogspot.com/
===================================================
#PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen #PesonaTimurResources